Δικαιώματα Επιβατών

Απόφαση Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων

Αριθ. οικ. Β 37843/3546/13/31-07-2013
ΦΕΚ 2008/Β/14-8-2013

Έκδοση επικαιροποιημένου χάρτη υποχρεώσεων προς τον καταναλωτή (Χ.Υ.Κ.) των φορέων παροχής συγκοινωνιακού έργου του ν.2963/2001 (Α’268)

Έχοντας υπόψη:

1.Τις διατάξεις

  • Του άρθρου 15 του ν. 2963/2001 (Α’268).
    Του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 181/2011 (Ε.Ε.Ε.Ε. L 55/28-2-2011)
    Του ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α” 87)
    Του π.δ. 246/2006 Γενικός Κανονισμός Προσωπικού των Κ.Τ.Ε.Λ. Α.Ε. και των ΚΤΕΛ του ν. 2963/2001(Α” 261)
    Του π. δ. αριθ. 118/2013 με θέμα: «Τροποποίηση του π.δ. 85/2012 (Α” 141) – Ίδρυση Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και μετονομασία των Υπουργείων Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (Α” 152/25-6-2013)
    Της αριθ. 329 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Καθορισμός αρμοδιοτήτων Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχαήλ Παπαδόπουλου» (Β” 1655/4-7-2013)
    Του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα που εκδόθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α” 98)

2. Το γεγονός ότι οι διατάξεις των άρθρων 4 παρ. 2, 9, 10, 16 παρ. 1β, 17 παρ. 1 και 2, 25, 26, 27 και 28 του κανονισμού 181/2011 τυγχάνουν υποχρεωτικής εφαρμογής από 1/3/2013, δίχως να παρέχεται δικαίωμα παράτασης του χρόνου πρώτης εφαρμογής τους. Οι λοιπές διατάξεις του ίδιου κανονισμού δεν τυγχάνουν εφαρμογής, βάσει της παραγράφου 4 του άρθρου 2 αυτού, έως ότου οριστεί διαφορετικά με όμοια απόφαση.

3. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού Προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

Εκδίδουμε το Χάρτη Υποχρεώσεων προς τον καταναλωτή, των φορέων παροχής συγκοινωνιακού έργου του ν. 2963/2001, ως εξής:

Άρθρο 3
Δικαιώματα καταναλωτών καθώς και αποζημίωσης αυτών

  • Οι συγκοινωνιακοί φορείς θα πρέπει να διαθέτουν μηχανισμό διεκπεραίωσης των καταγγελιών επιβατών που σχετίζονται με δικαιώματα και υποχρεώσεις που καθορίζονται με την παρούσα. Οι επιβάτες που επιθυμούν να υποβάλουν καταγγελία στο συγκοινωνιακό φορέα, οφείλουν να το πράξουν εντός τριών μηνών από την ημερομηνία κατά την οποία παρασχέθηκε ή θα έπρεπε να έχει παρασχεθεί η υπηρεσία της τακτικής λεωφορειακής γραμμής. Εντός μηνός από την παραλαβή της καταγγελίας, ο συγκοινωνιακός φορέας ενημερώνει τον επιβάτη ότι η καταγγελία του εκρίθη βάσιμη, απερρίφθη ή εξετάζεται ακόμη. Η προθεσμία τελικής απάντησης δεν υπερβαίνει τους τρεις μήνες από την ημερομηνία παραλαβής της καταγγελίας.
  • Εφόσον ο επιβάτης δεν επιθυμεί να κάνει χρήση της διαδικασίας χειρισμού αναφορών/καταγγελιών της ως άνω παραγράφου 1 ή θεωρεί το αποτέλεσμα αυτής ως μη ικανοποιητικό, οι αναφορές πολιτών για παραβάσεις των υποχρεώσεων που καθορίζονται με την παρούσα και τον κανονισμό του προσωπικού των συγκοινωνιακών φορέων υποβάλλονται στην αρμόδια υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφερειακής Ενότητας, όπου η έδρα του συγκοινωνιακού φορέα, η οποία τις παραπέμπει στα αρμόδια όργανα που ορίζουν οι διατάξεις και κανονισμοί του άρθρου 4 της παρούσης για την επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων με αιτιολογημένη απόφασή τους.
  • Κάθε συγκοινωνιακός φορέας υποχρεούται στην αποζημίωση των καταναλωτών για τις εξής περιπτώσεις:
      • Για απώλεια αποσκευών ποσό ελάχιστης αποζημίωσης 30 €.
      • Για απώλεια ασυνόδευτων μικροδεμάτων ποσό ελάχιστης αποζημίωσης 15 €.
      • Για μη παραλαβή επιβάτη υπαιτιότητας του συγκοινωνιακού φορέα από αφετηρία ή προκαθορισμένη στάση το τριπλάσιο της αξίας του εισιτηρίου.
  • Οι συγκοινωνιακοί φορείς και οι φορείς διαχείρισης τερματικών σταθμών ευθύνονται για απώλεια ή φθορά αναπηρικών αμαξιδίων, άλλου εξοπλισμού μετακίνησης ή βοηθητικού εξοπλισμού, εφόσον αυτή συνδέεται με την μεταφορά. Στην περίπτωση απώλειας ή φθοράς του ως άνω εξοπλισμού καταβάλλεται αποζημίωση ίση με τη δαπάνη αντικατάστασης ή επισκευής του εξοπλισμού που απωλέσθηκε ή υπέστη φθορά, είτε από τον συγκοινωνιακό φορέα είτε τον φορέα διαχείρισης του τερματικού σταθμού, αναλόγως της ευθύνης για την εν λόγω απώλεια ή φθορά.
Άρθρο 4
Παραβάσεις – κυρώσεις
  • Στα διοικητικά όργανα των φορέων παροχής συγκοινωνιακών έργου και στους ιδιοκτήτες λεωφορείων που παραβαίνουν τις διατάξεις της παρούσας επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις από τα οικεία Πειθαρχικά Συμβούλια που συστήνονται σύμφωνα με το άρθρο 17 του Ν. 2963/2001. Τα Πειθαρχικά Συμβούλια και οι Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των κατά τόπους Περιφερειών, νοούνται ως οι εθνικοί φορείς ελέγχου της εφαρμογής των υποχρεώσεων των συγκοινωνιακών φορέων, συμπεριλαμβανομένων αυτών που προβλέπονται στον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 181/2011.
  • Στο προσωπικό των φορέων παροχής συγκοινωνιακού έργου επιβάλλονται ποινές που προβλέπει ο κανονισμός αυτών, όπως ισχύει κάθε φορά, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης και διοικητικό πρόστιμο σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 14 και του άρθρου 17 του Ν. 2963/2001.
Άρθρο 5
Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από τη δημοσίευση της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.